Daudzi zina, ka distances līgumos (interneta veikali, katalogi u.c.) un līgumos, kas ir noslēgti ārpus uzņēmuma telpām (apmeklējot patērētāju mājās, darbā u.c.) likums piešķir patērētājiem atteikuma tiesības. Piemēram, patērētāji lielākoties jau ir pieraduši, ka pērkot preces interneta veikalā, vai ar kataloga palīdzību viņiem ir tiesības bez jebkāda pamatojuma atteikties no preces 14 dienu laikā.
Savukārt, nedz patērētāji, nedz komersanti parasti nav tikpat labi informēti par to, ka atteikuma tiesības var izmantot arī attiecībā uz pakalpojumiem. Mēģināsim viest lielāku skaidrību šajā jautājumā.
Atteikuma tiesības pakalpojumiem atšķiras no atteikuma tiesībām precēm vairākos aspektos.
Pirmkārt, atteikuma tiesību termiņu pakalpojumiem rēķina no līguma noslēgšanas dienas, nevis preces saņemšanas dienas, kā tas ir attiecībā uz precēm.
Otrkārt, atšķirībā no precēm, izmēģinot pakalpojumu faktiski notiek pakalpojuma sniegšana patērētājam. Tomēr, atšķirībā no preces, kuru patērētājs pēc izmēģināšanas var atdot pārdevējam atpakaļ, atdot sniegto pakalpojumu patērētājs objektīvu iemeslu dēļ vairs nevarēs. Lai taisnīgi atrisinātu šo situāciju likums uzliekt zināmus pienākumus gan patērētājam, gan uzņēmējam.
Svarīgākais patērētāja pienākums ir samaksāt uzņēmējam par pakalpojuma sniegšanu atteikuma tiesību izmantošanas laikā, gluži tāpat, kā tas būtu jādara, saņemot pakalpojumu parastajā situācijā. Citiem vārdiem, atšķirībā no preces izmēģināšanas, kura patērētājam ir bez maksas (jo prece tiks atdota uzņēmejam), par pakalpojuma izmēģināšanu atteikuma tiesību laikā patērētājam būs jāmaksā (jo pakalpojumu atdot atpakaļ nav iespējams). Tādēļ, slēdzot distances līgumu vai līgumu ārpus uzņēmuma telpām patērētājam jāizlemj vai viņš vēlas pakalpojuma uzsākšanu iekams nav beidzies atteikuma tiesību termiņš.
Šis lēmums patērētājam ir jāpieņem atbildīgi, jo: .
- ja pakalpojumam ir ilgstošs raksturs, piemēram, telekomunikāciju pakalpojumi (interneta pieslēgums, telefonu sakari), tad patērētājam būs jāmaksā summa, kas attiecībā pret pilnu līguma izpildi ir proporcionāla izpildītajai līguma daļai brīdī, kad patērētājs informē pakalpojuma sniedzēju par atteikuma tiesību izmantošanu;
- ja pakalpojuma sniegšana neaizņem daudz laika, piemēram veļas mazgājamas mašīnas uzstādīšana vai remonts, un paredzams, ka tā sniegšana var tikt pilnībā pabeigta līdz tiks izmantotas atteikuma tiesības, tad patērētājs pēc pakalpojuma sniegšanas pabeigšanas zaudēs savas atteikuma tiesības!
Savukārt, galvenais uzņēmēja pienākums ir informēt patērētāju par viņa izvēles sekām, tādēļ:
- pirms līguma noslēgšanas ar patērētāju uzņēmējam ir pienākums sniegt patērētājam informāciju par atteikuma tiesību izmantošanas nosacījumiem, termiņu un kārtību, kā arī izsniegt patērētājam atteikuma veidlapu. Tāpat patērētājs ir jāinformē par to, ka, ja viņš izmanto atteikuma tiesības pēc tam, kad iesniedzis uzņēmējam pieprasījumu uzsākt pakalpojuma sniegšanu atteikuma tiesību termiņā, patērētājam būs par šo pakalpojumu jamaksā;
- ja patērētājs ir informējis uzņēmēju par vēlēšanos saņemt pakalpojumu atteikuma tiesību termiņa laikā, uzņēmējam ir pienākums pirms pakalpjuma sniegšanas uzsākšanas pieprasīt patērētājam iesniegt par to skaidru pieprasījumu. Tas nozīmē, ka patērētājam ir aktīvi jāpauž sava griba par konkrēto jautājumu, piemēram, parakstot atsevišķu iesniegumu vai atzīmējot attiecīgajā vietā savu izvēli ar krustiņu/ķeksīti u.tml.
Šo pienākumu izpilde ir ļoti svarīga, jo gadījumā, ja attiecīgā informācija patērētājam netiek sniegta vai patērētājs nav iesniedzis skaidru pieprasījumu, tad patērētājs būs tiesīgs nesegt izmaksas par atteikuma tiesību termiņa laikā pilnībā vai daļēji sniegtu pakalpojumu vispār!
Veiksmīgus Jums pirkumus!
Rakstā izmantotā attēla autors ir Catkin no Pixabay. |