Patērētāju strīdi ir īpaši ar to, ka:
- strīda summa parasti ir salīdzinoši neliela. Lielākoties mēs ieperkamies par summām, kas nepārsniedz dažus simtus;
- preces un pakalpojumi patērētājam ir nepieciešami ikdienā, tādēļ problēmas sagādā patērētājiem lielas neērtības. Lai to saprastu atliek vien iedomāties, kas notiks, ja pārstās darboties Jūsu ledusskapis, mobilais telefons vai automašīna.
Tas, savukārt, nozīmē, ka problēmas gadījumā patērētājs nevar atļauties tērēt tās risināšanai pārāk daudz laika vai naudas.
Šados apstākļos ir grūti rekomendēt patērētājam vērsties pēc palīdzības tiesā, kurā strīda izskatīšana, visticamāk, neizcelsies ar ātrumu vai samērīgām izmaksām.
Viens risinājums, kas jau ilgstoši pieejams Latvijā ir šķīrējtiesas. Diemžēl, šis risinājums, lai arī piedāvā iespēju izskatīt strīdu ātrāk nekā tiesā, tomēr nav pietiekami lēts un vienkāršs ikdienas patērētājam. Turklāt, šķīrējtiesas spriedums ne tikai nav pārsūdzams, bet ir arī saistošs patērētājam, kas, salīdzinot ar tiesu, kurā spriedumu var pārsūdzēt vairākas reizes, nostāda patērētāju ievērojami sliktākā situācijā.
Minētie apsvērumi liek secināt, ka patērētāju strīdiem ir nepieciešami spieciāli tiem pielāgoti risinājumi.
Par laimi, Eiropas Savienība nāca ar savu iniciatīvu 2013.gada 21.maijā pieņemot Direktīvu Nr.2013/11/ES par patērētāju strīdu alternatīvu izšķiršanu. Direktīva noteica prasības patērētāju strīdu ārpustiesas risināšanai un uz tās pamata tika pieņemts Patērētāju ārpustiesas strīdu risinātāju likums.
Tādējādi, šobrīd Latvijā patērētāju strīdus drīkst izskatīt tiesas un patērētāju strīdu risinātāji, kuri atbilst minētā likuma prasībām. To saraksts atrodams PTAC mājaslapā. Viens no sarakstā ietvertajiem risinātājiem ir Patērētāju strīdu risināšanas komisija.
Uzmanību! Lūdzam ņemt vērā, ka pirms vērsties pie strīdu risinātāja patērētājam ir pienākums veikt pārrunas ar pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju!